mardi 3 avril 2018

Matura to bzdura #2





Przygotowanie do tej rozmowy trwa około 30 sekund, czyli niewiele. Sama rozmowa trwa około 3 minut. Gdy już wylosujesz zestaw uważnie przeczytaj treść zadania. Przede wszystkim zwróć uwagę kto zaczyna rozmowę : zdający, czyli ty czy egzaminator, czyli ta „straszna” postać przed tobą.


W trakcie rozmowy musisz poruszyć cztery elementy wskazane w poleceniu – są to nasze lekcyjne kropki. ! N’oublie pas !


Nie zdziw się, gdy egzaminator odrzuci jedną z twoich propozycji – takie jego zadanie. Bądź na to przygotowany używając odpowiednich zwrotów – odpowiednie reakcje są ocenianie! Oto przykładowe :


Oui, vous avez raison.
C’est une bonne idée !
Oui, on peut faire comme ça !
Non, je ne suis pas d’accord parce que...
On peut faire autrement ...
Oui, mais je vous propose une autre solution ...





Następnie przechodzimy do zadania 2, czyli rozmowy na podstawie ilustracji. Co musisz zrobić w tym zadaniu ? Opisać miejsce, osoby oraz powiedzieć, co się dzieje na obrazku.
Możesz zacząć od opisania, jeśli jesteś w stanie się domyślić, co to jest, skąd pochodzi zdjęcie np.:

C’est :
  • un tableau
  • un dessin
  • une caricature (un dessin satirique, un dessin de presse)
  • une photographie
  • une illustration
  • un graphique (un diagramme circulaire, un diagramme en bâtons…)
  • une scène de film
  • une affiche (une publicité)
  • une carte
  • une case ou un bandeau de bande dessinée

Probablement, c’est une photo réalisée par / pour ...
C’est une photo prise à l’occasion de ...
C’est une photo tirée du magazine, du journal, de l’Internet ...

Następnie opisz co znajduje się na zdjęciu. Jeśli nie jesteś pewien – wyraź przypuszczenie !

Probablement, sur la photo je vois ...
Sur la photo je vois ...
Sur la photo il y a
La scène se passe à Paris / en France / au parc/ aux Etats-Unis/ dans la banlieue de Paris.
Cette photo montre ...
Cette photo illustre ...
Cette photo présente ...
On peut voir ...
On aperçoit ...
On distingue ...
On obsèrve ...

Opisz osoby znajdujące się na obrazku – zewnętrznie, charakter, emocje, zachowanie.
Jeśli widzisz coś na pierwszym lub drugim planie – opisz to !

Au centre / au premier plan
En arrière-plan
Un peu loin
à gauche de
à droite de
le long de – wzdłuż

On voit des gens qui portent ...
Il fait ...
Il y a ...
On peut supposer que ...

Jeśli wyrażasz opinię – uzasadnij !

C’est un endroit sombre / calme / attrayant / inoubliable / splendide / ridicule
C’est un lieu idéal pour faire du vélo / se baigner / se reposer
Cette photo donne une impression de ...
Cette photo produit / transmet / suggère 
L’auteur de cette photo veut attirer l’attention sur ...
L’auteur veut nous montrer ...

Co się sprawdza w tym zadaniu ? Umiejętność interpretacji, wyrażanie opinii i relacjonowania w czasie przeszłym – odsyłam do powtórki czasów tutaj i tutaj.

Po opisaniu obrazka egzaminator zada ci trzy pytania związane z tym zadaniem. Niestety, nie zobaczysz ich, więc słuchaj uważnie lub poproś o powtórzenie.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire